حادثه هفتم تیر؛ تجلی مظلومیت نظریه‌پرداز اصلی قانون اساسی

آیت‌الله بهشتی به این قسمت از سخنرانی خود رسیده بود که: «...تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند.....» و سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری منفجر می‌شود و آیت‌الله بهشتی به همراه یارانش به شهادت می‌رسند.

شهید بهشتی

خبرگزاری خانه ملت- سرویس سیاسی؛ کمتر از دو ماه از عزل بنی‌صدر می گذشت و اقدامات تروریستی منافقین شدت گرفته بود. سازمان مجاهدین وارد فاز نظامی شده بود و کشور مکرر شاهد ترور شخصیت‌ها و افرادی بود که در مسیر انقلاب فعالیت می کردند.

حزب جمهوری اسلامی به عنوان حزبی که مسیر اصلی انقلاب را به انقلابیون نشان می داد تصمیم گرفت نشستی در هفتم تیرماه برگزار کند تا برای مقابله با ترور راهکارهایی یافته و حتی تشکیلاتی در این خصوص ایجاد کند.

حدود ساعت 21، آیت الله بهشتی(ره) به عنوان سخنران در حال صحبت بود و کلام او درباره انتخابات ریاست جمهوری به اینجا رسیده بود که: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند....» سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در محله سرچشمه تهران توسط دو بمب قوی منفجر شد و رئیس دیوان عالی قضایی کشور به همراه ۷۲ تن از یاران خود به شهادت رسید و سال 60 آخرین سالی بود که حضور این مرد بزرگ را در خود درک کرد.

از همان لحظات ابتدایی انفجار که باعث فرو ریختن بخشی از ساختمان حزب نیز شده بود، عملیات نجات به کمک نیروهای سپاه، ارتش، پلیس و کمیته آغاز شد و حدود ساعت 24 بود که خیل عظیمی از مردم مقابل بیمارستان های مختلف تهران صف بستند تا برای نجات مصدومین این حادثه، خون اهدا کنند.

شهدای هفتم تیر

تا پاسی از بامداد هشتم تیر عملیات نجات ادامه داشت اما هنوز خبری از وضعیت آیت الله بهشتی نبود. برخی معتقد بودند ایشان مجروح و به بیمارستان منتقل شده و برخی می گفتند پیش از انفجار از سالن خارج شده است.

در نهایت، رادیو ساعت 8 صبح خبر شهادت آیت الله بهشتی(ره)  را اعلام کرد و سیل عظیم مردم عزادار بود که با شعارهایی علیه منافقین به سمت پزشکی قانونی تهران روانه می شد.

روز چهارشنبه دهم تیر ماه سال 60، علیرغم عدم اعلام قبلی درباره برگزاری مراسم تشییع پیکر پاک شهدا، صبح زود مردم از جای جای کشور در بهشت زهرا(س) حضور یافته بودند و با نهایت اندوه و تأثر، عزاداری می کردند تا در نهایت پیکر شهدای مظلوم این فاجعه به خاک سپرده شد.

مجلس شورای اسلامی که در نخستین دوره خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سر می برد، همان روز دهم تیر تشکیل جلسه داد در حالی که 27 صندلی خالی نمایندگان شهید مجلس با گل‌های سرخ آراسته شده و برخی نمایندگان مجروح این فاجعه نیز با ویلچر و برانکارد در جلسه حضور یافته بودند که حکایت از عدم عقب‌نشینی امت انقلابی از ادامه مسیر خود حتی در شرایط سخت و تلخ داشت.

صحن علنی مجس بعد از انفجار هفت تیر

در این بمب‌گذاری که ۷۳ تن از مسئولان انقلابی به شهادت رسیدند، ۲۷ نماینده مجلس حضور داشتند که اسامی آنها به شرح زیر است:

    رحمان استکی - نماینده شهرکرد در مجلس

    محمدحسین صادقی - نماینده دورود و ازنا در مجلس و امام جماعت هفشجان

    سیدمحمدباقر حسینی لواسانی - نماینده تهران در مجلس

    سید رضا پاک نژاد - نماینده یزد در مجلس

    علیرضا چراغ‌زاده دزفولی - نماینده رامهرمز در مجلس

    غلامحسین حقانی - نماینده بندرعباس در مجلس

    محمدعلی حیدری - نماینده نهاوند در مجلس

    سیدمحمدتقی حسینی طباطبائی - نماینده زابل در مجلس

    عباس حیدری - نماینده بوشهر در مجلس

    سیدشمس الدین حسینی نائینی - نماینده نائین در مجلس

    سید محمد کاظم دانش - نماینده شوش و اندیمشک در مجلس

    علی اکبر دهقان - نماینده تربت جام در مجلس

    عبدالحمید دیالمه - نماینده مشهد در مجلس

    غلامرضا دانش آشتیانی - نماینده تفرش و آشتیان در مجلس

    سید فخر الدین رحیمی - نماینده ملاوی لرستان در مجلس

    جواد شرافت - نماینده شوشتر در مجلس

    میربهزاد شهریاری - نماینده رودباران در مجلس

    قاسم صادقی - نماینده مشهد در مجلس

    سید نورالله طباطبایی نژاد - نماینده اردستان در مجلس

    حسن طیبی - نماینده اسفراین در مجلس

    سیف‌الله عبدالکریمی - نماینده لنگرود در مجلس

    عبدالوهاب قاسمی - نماینده ساری در مجلس

    عمادالدین کریمی بیژنی‌نژاد - نماینده نوشهر در مجلس

    محمد منتظری - نماینده نجف آباد در مجلس

    عباسعلی ناطق نوری - نماینده نور در مجلس

    مهدی نصیری لاری - نماینده لارستان در مجلس

    علی هاشمی سنجانی - نماینده اراک در مجلس

 

همچنین 10 تن از نمایندگان مجلس نیز به درجه جانبازی نائل آمدند که اسامی آنها نیز به شرح زیر است:

  علی‌اصغر باغانی – نماینده سبزوار

  بهرام تاج‌گردون – نماینده گچساران

  ایرج صفاتی دزفولی – نماینده آبادان

  مرتضی فضل‌علی – نماینده گرمسار

  اسماعیل فردوسی‌پور – نماینده فردوس و طبس

  محمد کیاوش – نماینده اهواز

  محمد مروی سماورچی – نماینده طرقبه و چناران

  مرتضی محمودی – نماینده قصر شیرین

  قدرت‌الله نجفی – نماینده شهرضا

  محمدتقی رنجبر چوبه – نماینده صومعه سرا

به گزارش خانه ملت، سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با برنامه ریزی که از مدت ها قبل صورت داده بود توانست با استفاده از عناصر نفوذی خود که یکی از آنها محمدرضا کلاهی بود، به نهادهای مهم نفوذ پیدا کرده و اهداف شوم خود را در از میان برداشتن شخصیت‌های تأثیرگذار انقلاب دنبال کند.

اما علت ترور شهید مظلوم بهشتی(ره) ناامیدی دشمنان از پروژه ای بود که برای تخریب چهره ایشان آغاز کرده بودند. دشمنان آیت الله بهشتی از وارد آوردن هیچ اتهام و چسباندن برچسبی به ایشان دریغ نکرده بودند و سعی داشتند شخصیت رئیس دیوان عالی کشور را شخصیتی، سرمایه دار، انحصارطلب، دیکتاتور، تنگ نظر و ضدآزادیخواه نشان دهند. در حالی که ایشان همواره بر رعایت مساوات و عدالت تأکید داشت و در منزلی اجاره ای سکونت کرده بود و جز در مسیر انقلاب قدم برنداشت.

انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی

چنانچه امام خمینی (ره) نیز در بخشی از سخنان خود در هشتم تیرماه یعنی فردای روز فاجعه هفتم تیر فرمودند: «آنچه من راجع به ایشان (آیت‌الله بهشتی) متاثر هستم و شهادت ایشان در مقابل آن ناچیز است، آن مظلومیت ایشان در کشور است.»

در نهایت دشمنان که از نقشه های خود برای تخریب چهره ایشان ناامید شدند با نفوذ در دستگاه‌هایی که آیت الله بهشتی حضور داشت، ترور وی را دنبال کردند اما حتی شهادت این عنصر انقلابی نیز نتوانست سایر انقلابیون را از ادامه مسیر ناامید کند بلکه با انگیزه تر از قبل، اهداف و آرمان های انقلاب و نظام را دنبال می کنند./

رییس مجلس شورای اسلامی: مقاومت فعال و هوشمندانه، راهبرد جدید ملت ایران است

رئیس مجلس با اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران، گفت: این اقدام شورا گزینه مقاومت هوشمندانه و فعال را به گزینه راهبردی ملت ایران برای مقابله با دشمن تبدیل کرد.

دکتر محمدباقر قالیباف در صحن مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور نشست علنی امروز (یکشنبه یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران، گفت: ملت عزیز ما در جریان هستند که طی روزهای گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شد که لازم می‌دانم در این رابطه چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولین و مهمترین موضوع که می‌خواهم بر آن تاکید کنم اینکه ظرف روزهای گذشته، کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متاسفانه برخی کشورهای اروپایی یک بار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نشان دادند و برای چند دهمین بار به همه ما ثابت کردند که برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و همچنین تضمین پیشرفت و آرامش ایران عزیز، راهی جز ایستادگی و مقاوت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

وی افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت هوشمندانه و فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان آن است. این امری است که از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق های در بسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم به آن توجه ویژه داشته باشند.

دکتر قالیباف یادآور کرد: ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

طرح اجماع سازی علیه ایران شکست خورد

رئیس قوه مقننه در ادامه تحولات هفته های اخیر و قطعنامه که با صحنه گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس صادر شد را یادآور شد و گفت: همه دیدند با وجود همه طرایحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بلکه برخی از قدرت‌های بزرگ و کشورهای دیگر آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند.

وی افزود: بخش بزرگی از آنهایی که به این قطعنامه رای دادند، تحت فشار سنگین از جانب آمریکا بودند. تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستادند این است که می‌توانند با صحنه آرایی کودکانه و به امید اینکه صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکافی ایجاد شود، با صدور قطعنامه‌ها اولا قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را ایران بگیرند و ثانیا ایران عزیز را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و هم مجددا راهی به سوی باج خواهی های جدید و دست اندازی به ارکان و مولفه‌های قدرت ملی ایران خصوصا در حوزه نظامی و دفاعی باز کنند.

همه مسئولان نظام در اینکه آمریکا ناتوان در دستیابی به اهداف خود است، اجماع نظر دارند

دکترقالیباف ادامه داد: من با قدرت و با صراحت عرض می کنم که امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود در عرصه منطقه ای و بین المللی نیستند، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب های قانونی داده نخواهد شد.

وی افزود: تاریخ 17 سال گذشته نشان می دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه ترین همکاری ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی های افزون تر و باج خواهی های بیشتر چیزی عاید آن نشده است. ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم، برهمه تفکرات سازش طلبانه و معامله گرانه مهر بطلان زده و راه مقاومت فعال با قدرت را انتخاب کرده است.

هرنوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده ملت ایران باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضرر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود، مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آن ها از قدرت های سلطه گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها نیز برحسب این شاخص طرح ریزی شود که در صحنه های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می کنند.

وی افزود: علاوه بر اینکه ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی های فنی دستگاه های مذکور و نهادهای انقلابی صورت گیرد. اروپایی ها نیز متاسفانه به جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهداتشان باشند، به فرافکنی و فرار به جلو روی آوردند و کشورها را به رأی علیه ایران در شورای حکام واداشته اند.

ایران از مرحله تهدید عبور کرده است

دکتر قالیباف ادامه داد: اما غافل از آنکه ایران از مرحله تهدید عبور کرده است، آیا اتحاد ملت ایران در زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیده اند که باز هم فکر می کنند که ما در تله قطعنامه ها گرفتار می شویم، ملتی که کشتی هایش را تا آمریکای جنوبی و بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می کند، البته معطل قطعنامه های بی معنا نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: اروپایی ها با پیگیری خواسته های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه ورزی با ایران دسته کمی از آمریکا ندارند. اروپایی ها بدانند که آمریکا در پیگیری زورگویی هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلوی ملت های مستقل، موفق نبوده و امروز اروپا را واسطه اهداف خودش نمی کرد. اکنون مسئول تنش آفرینی امروز در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و این کشورها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشند.

ایران همکاری را فقط در قبال همکاری می پذیرد

دکتر قالیباف گفت: جمهوری اسلامی ثابت کرده که فشار را نمی پذیرد و واکنش درخوری را به آن نشان می دهد، ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی ها را سرکرده ایم و لابد خوب می فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهباد متجاوز و دوران پسا عین الاسد هستیم. اینجا به صراحت اعلام می کنم که مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت، همکاری را فقط در قبال همکاری می پذیرد.

وی افزود: برهمین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و به نمایندگان محترم ارائه کنند. ما همچنین از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می کنیم و به بعضی کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی ها شدند، یادآوری می کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است./